سفارش تبلیغ
صبا ویژن

4 راه برای افزایش قدرت تصمیم گیری در زندگی روزانه

کافی است فقط عبارت “تصمیم گیری” یا عناوین مشابه نظیر “افزایش قدرت تصمیم گیری در زندگی” را در گوگل تایپ کنید تا با میلیون‌ها پست و مطلب درباره مفهوم تصمیم گیری آشنا شوید؛ اما چرا این قدر روی این مفهوم در زندگی بشر تکیه می‌شود؟

بر خلاف آن چه که تصور می‌کنیم، تصمیم گیری یک فرآیند کاملا متاثر از ارگان مغز ما است و آن چه که در مغز می‌گذرد یک شبکه الکتریکی پیچیده است که متناسب با محیط و شرایط احساسی ما خود را تطبیق می‌دهد. بنابراین برای درست تصمیم‌ گرفتن در هر موقعیتی لازم است مغز را تمرین داد؛ درست مثل تمرین ریاضی که به مرور زمان ذهن را سازگار و منعطف می‌کند. بنابراین باید برای تصمیم‌گیری هم مهارت‌آموزی داشته باشیم.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که برای کسب مهارت تصمیم گیری لازم داریم اعتماد به خود است.؛ چرا که روی دیگر تصمیم گیری‌های بزرگ و کوچک زندگی ما به اندازه‌ای می‌تواند حساس باشد که سرانجام آن تصمیم گیری چیزی جز حس پشیمان و ناتوانی به دنبال نداشته باشد. در چنین شرایطی اگر تصمیم گیری صحیحی اتخاذ شده باشد و اعتماد به نفس کافی را نسبت به تصمیمات خود داشته باشیم هرگز از راهی که طی شده است احساس پشیمانی نخواهیم داشت.

 

تصمیم گیری

این سری از مهارت‌های لازم در جهت افزایش قدرت تصمیم گیری در زندگی را با هم در دانشگاه زندگی مرور می‌کنیم و مطمئن هستیم به کارگیری آن‌ها در زندگی نتایج مثبتی برای شما به دنبال خواهند داشت.

تصمیم گیری مقوله ای دشوار است به خصوص در مورد خانواده و ازدواج، اما دانشگاه زندگی این را برای شما فراهم کرده که بتوانید در زمینه مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج بهترین تصمیمات ممکن را اتخاذ کنید.

مشاهده مقاله  جنبه‌های شخصیتی درونگرایی: آیا شما فردی درونگرا هستید؟

4 راه برای افزایش قدرت تصمیم گیری در زندگی روزانه

برخی از تصمیم های زندگی آن قدر ساده هستند که مهارت کسب کردن برای اتخاذ آن‌ها معنایی ندارد؛ مثل این که بخواهید تصمیم بگیرید پنج شنبه فیلم دلخواهتان را ببینید یا آن را به جمعه واگذار کنید. اما وقتی که صحبت از تصمیم‌گیری می‌شود همه چیز به زمانی برمی‌گردد که قرار است درباره مسائل سرنوشت‌ساز موضع خود را مشخص کنید. در چنین موقعیتی قطعا تصمیم گیری درست یک هنر است و باید با استفاده از مهارت‌های زیر این قدرت را در خود تقویت کنید:

افزایش قدرت تصمیم گیری با ورزش کردن و فعالیت بدنی

این که در لحظه تصمیم گیری انرژی کافی داشته باشید، بدنتان برای مقابله با شرایط حیاتی آماده باشد و در کل بتوانید در لحظات حساس عکس‌العمل مناسبی داشته باشید را با ورزش کردن و فعالیت بدنی مناسب تضمین کنید.

یکی از بهترین تمرین‌های بدنی، ورزش‌های کششی اول صبح و فعالیت‌هایی است که می‌توانند تا حد معقولی ضربان قلبتان را بالا ببرند. فقط و فقط 10 دقیقه فعالیت بدنی قبل از حضور در محل کار کافی است تا خون با فشار مناسبی به مغزتان برسد و با آمادگی بدنی کامل تصمیم‌گیری کنید.

 

قدرت تصمیم گیری

استرس خودتان را با کاهش دفعات تصمیم گیری، کم کنید

به یاد آورید آن شب‌هایی را که قبل از خواب، مادر یا پدرتان شما را ملزم به آماده کردن وسایل و لباس مدرسه برای روز بعد می‌کرد. اما چرا؟ چه فرقی می‌کرد که شب این کار را انجام دهید یا صبح قبل از رفتن به مدرسه؟!

 

برای گرفتن وقت مشاوره دانشگاه زندگی را کلیک کنید